Aangrijpende zoektocht burgemeestersdochter in nieuwe Fragmenten

26 September 2014

Onze nieuwe Fragmenten bevat weer veel interessante verhalen en foto's. Het nummer begint  met een zeer aansprekend artikel van Lies Gualthérie van Weezel onder de titel: ‘Een zoektocht naar het dorp waar ik geboren ben’.
Mevrouw Van Weezel is in 1942 in Westerbork geboren, waar haar vader in 1941 tot burgemeester was benoemd. In 1944 is deze voortreffelijke ‘burgemeester in oorlogstijd’ bij een auto-ongeval om het leven gekomen. In dit artikel probeert zij antwoorden te vinden op de vele vragen die haar bezighouden met betrekking tot haar geboortedorp en haar ouders.
Mevrouw Van Weezel daarover: Hoe was het voor mijn vader en moeder om hier in 1941 te komen wonen? Hoe was het leven in Westerbork? Wat hield hen bezig? Voor welke keuzen werden de mensen in die tijd geplaatst?

Onze nieuwe rubriek ‘Vroeger en Nu’ geeft u weer een fraai beeld van een ‘veranderend dorp’.

Slag

‘De slag bij Ane in perspectief ‘ van A.J. Mantingh brengt de lezer terug in een periode dat er door de kerk meedogenloze oorlogen werden gevoerd. In 1227 vond bij Ane, gelegen tussen Coevorden en Gramsbergen, een grote veldslag plaats. Het leger van de bisschop van Utrecht leed hier een zware nederlaag in een zeer bloedige strijd tegen het leger van Rudolf II van Coevorden, die gesteund werd door fanatiek meestrijdende Drentse mannen en zelfs vrouwen.

Na onze rubriek ‘Allemaal op de foto’ staat het ‘Brokstuk’ in het teken van het 25-jarig jubileum van de vroegere gemeenteambtenaar, de heer Frits Tijmes, op 30 april 1942. De kunstschilder Reinhart Dozy ontwierp speciaal voor die feestelijke gelegenheid een tekening voorzien van de toepasselijke naam: ‘De brug des levens’. Op de foto treffen we voorts prominente Westerborkers uit het verleden aan. Met dank aan de heer Arend Tijmes uit Exloo, de zoon van de op de foto poserende jubilaris.

Gouden medaille

Wim Schipper sluit deze keer ‘Fragmenten’ af met een artikel over de bekende wielrenner Gerard Bruinsma. Succesvol als nieuweling en amateur, maar toch na een jaar al afgehaakt als profwielrenner, om zich verder te ontwikkelen als verzorger, begeleider van jeugdige renners en mechanieker. Op de Olympische Spelen van 1988, behaalde wegrenster Monique Knol een gouden medaille op een door Bruinsma geprepareerde fiets. Een prestatie van formaat.

Word lid!

Meer informatie over Fragmenten, de verhalen en foto's vindt u onder het kopje 'Fragmenten' op onze website. Als u lid van onze vereniging wordt, krijgt u het tijdschrift thuis bezorgd!