'Sjoa Drenthe' nieuw gedenkteken oorlogsslachtoffers

4 April 2016

In de periode 1940-1945 verdwenen met de deportatie van, en de moord op onze Joodse medeburgers 1.444 Drentse inwoners op een gruwelijke manier uit ons midden. Aan de holocaust wordt door bijvoorbeeld Historische Verenigingen en Stichtingen Struikelstenen al op diverse manieren aandacht geschonken. Ook individuele onderzoekers verzetten vaak veel werk. Maar…. een provinciaal overzicht ontbrak. Op maandag 25 april gaat het project ‘Sjoa Drenthe’ van start bij:

Boekhandel Iwema, Gedempte Singel, 9401 JM Assen
  Aanvangstijd 16.00 uur
Ieder is van harte welkom (toegang gratis).

Het wil een gedenkteken zijn voor al deze oorlogsslachtoffers.
En ook een platform voor genealogen, familieleden en bekenden van deze oorlogsslachtoffers en ander geïnteresseerden, waarbij wij in het bijzonder aan medewerking vanuit de lokale Historische Verenigingen denken. Het zou mooi zijn als er in diverse plaatselijke Historische Verenigingen een contactpersoon zou kunnen zijn als link met dit Drentse historisch-genealogische project.
Zij kunnen hun gegevens, foto’s, documenten, verhalen of ander materiaal bijdragen aan dit Drentse digitale monument. Hierdoor wordt deze website in de komende jaren een steeds waardevoller onderdeel van ons Drents erfgoed.
Dit project biedt voor het eerst inzicht in alle Drentse oorlogsslachtoffers, waar zij woonden en in hun onderlinge familierelaties.

Tijdens de voorbereidingen voor het project is een totaaloverzicht van die 1.444 oorlogsslachtoffers (zie Bijlage) in boekvorm samengesteld, waarvan op 25 april het eerste exemplaar wordt overhandigd aan de Commissaris van de Koning dhr Jacques Tichelaar als symbolische start van het project.
Tegelijkertijd gaat de website van het project op http://www.sjoa-drenthe.nl van start met nu al de gegevens van ca 80.000 personen, onder wie de genoemde 1.444 Drentse inwoners, van wie slechts 205 de oorlog overleefden. Ook op deze site meer informatie over de opzet van het project en over manieren om hieraan mee te gaan werken, terwijl ook een samenvattend Informatieblad beschikbaar is.

Voor-intekenen boek
Het boek  ‘DE DRENTSE SJOA, Joodse oorlogsslachtoffers in de provincie Drenthe’ wordt in een beperkte oplaag gedrukt. Mede om rekening te houden met die oplaag kunt u voor-intekenen op het boek voor de prijs van € 17,50 (incl BTW en excl verzendkosten) bij Librisboekhandel Iwema, Gedempte Singel 11, 9401 JM Assen via Iwema bestel@iwema.nl dan wel telefonisch 0592-317519.

De initiatiefnemers
- Jan Ridderbos