Geen stoffige vereniging, maar volop in het nieuws!

22 April 2015

De regionale omroep RTV Drenthe bericht de laatste tijd over mooie verhalen waarbij onze historische vereniging een belangrijke rol speelt. Dus bent u op zoek naar boeiende historische verhalen over Westerbork? Word lid van onze vereniging! Dan steunt u een actieve vereniging die veel in het nieuws is.

Opgespoord
Neem nu het verhaal van de twee broers van de Canadese bevrijder John Kibzey, die op 12 april 1945 sneuvelde voor onze vrijheid bij de Zwiggelterbrug. Zijn twee broers van 79 en 89 jaar zijn opgespoord mede dankzij ons lid en schrijver voor Fragmenten Wim Schipper uit Westerbork. De broers zijn in Nederland geweest op uitnodiging van Dorpsbelangen Zwiggelte voor de onthulling van een monument ter nagedachtenis aan hun omgekomen broer. Kopieer de links hieronder voor de reportages:

Ontdekking
En wat te denken van het verhaal over het monument in Oranje? Mede door speurwerk van onze vereniging is duidelijk geworden dat de Canadees John Kibzey niet bij Oranje omkwam, maar bij de Zwiggelterbrug. Een ontdekking met gevolgen, omdat in Oranje een monument voor Kibzey is geplaatst, maar helaas dus op de verkeerde plek. Kijk naar het verslag en kopieer deze link:

Gedenkplaat zoek
Niet te vinden was hij, de historisch waardevolle gedenkplaat voor Drenthe. Het is een geschenk van Haagse ouders aan Drentse gastgezinnen, die de hongerige Haagse kinderen tijdens de hongerwinter van 1944-'45 zo liefdevol hebben opgevangen en gevoed. De plaquette was vlak na de oorlog met veel ceremonieel vertoon en onder grote belangstelling geschonken aan de gemeente Westerbork. Het Haags Historisch Museum wil de gedenkplaat graag laten zien in de tentoonstelling 'Naar de Boeren' die dit voorjaar begint. Maar de plaquette was nergens te vinden.

Dringende oproep
Ons lid en voorzitter van de kernredactie, Ben Boers, zelf een hongerevacuee, liet het er niet bij zitten en deed een dringende oproep:

En gevonden
Dankzij de oproep van Ben Boers en een goed zoekende ambtenaar:

Ook te zien in de 'kortjes' van het RTV Drenthe-nieuwsprogramma Drenthe Nu, op 06"30 minuten in de uitzending:

Geen stoffige historische vereniging dus, maar volop actief en in het nieuws!