Oog in oog met een veenlijk

15 Maart 2015

Oog in oog staan met een veenlijk, diep weggestopt tussen zware lagen turf. Dwars door het wrak van een turfschip wandelen, om plotseling uit te komen in een cafeetje met het zicht op Riga. Over de Sluiskade wandelen langs een bootjesbouwer, een kruidenier en -alweer- een cafeetje. Het ruim 60 ton metende bolschip de Eben Haëzer bezoeken en je in het piepkleine roefje proberen voor te stellen hoe daar een heel gezin in heeft geleefd. Als contrast de Scholtenkamer binnen gaan, waar de grootindustrieel Willem Albert Scholten je vanaf zijn sokkel streng toekijkt. Op de bovenste verdieping van het museum in het verend stalen stoeltje van een antieke Ferguson ploffen en een rit maken langs een kaarsrechte akker. In het Veenkoloniaal Museum in Veendam lééft het verleden en waan je je als bezoeker telkens wérkelijk terug in de tijd.

Wisselexposities
De Groninger Veenkoloniën is het door mensenhanden tot stand gebrachte gebied, gelegen tussen de provincie Drenthe en de grens van Duitsland. Een boeiende en dynamische regio, die zich in ruim vier eeuwen ontwikkelde van een vrijwel ontoegankelijk en desolaat gebied tot een streek die bruist van veelsoortige bedrijvigheid.
Het verhaal van de unieke geschiedenis van de Groninger Veenkoloniën wordt verteld in het Veenkoloniaal Museum in Veendam, het hart van de regio. In de vaste tentoonstelling aan de hand van thema's als Prehistorie, Vervening, Scheepvaart en Industrie en door middel van gevarieerde wisselexposities (zie voor een overzicht de website).
De wisselexpositie -maar natuurlijk ook de vaste tentoonstelling- lenen zich uitstekend voor een groepsbezoek. Het Veenkoloniaal Museum biedt daarvoor verschillende mogelijkheden, variërend van een rondleiding door de wisselexpositie en/of de vaste tentoonstelling, tot geheel verzorgde arrangementen op maat.

Zeemansgraven
Zo brengt het arrangement 'Windkracht 8' de bezoeker behalve naar de zee- en binnenvaartzalen van het museum, ook naar de zeemansgraven op de nabij gelegen historische begraafplaats en het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela. (http://www.veenkoloniaalmuseum.nl/museumbezoek/arrangementen/windkracht-8/)Het arrangement 'Langs de oude AE' spitst zich toe op het cultuurhistorisch erfgoed, zoals dat in de bloeiperiode van Veendam -de negentiende eeuw- tot stand kwam. (http://www.veenkoloniaalmuseum.nl/museumbezoek/arrangementen/langs-oude-ae/)
Om de kwaliteit van de rondleidingen te kunnen garanderen, wordt een groepsgrootte gehanteerd tot maximaal twintig personen. Bij grotere groepen wordt het gezelschap gesplitst.

Interesse in een verrassende kennismaking met de Groninger Veenkoloniën? Neem dan vrijblijvend contact op en wij informeren u graag over de vele mogelijkheden!
________________________________________________________________________________
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:Marleen Strikkers (groepsbezoek)T  0598 36 42 20E  strikkers@veenkoloniaalmuseum.nl
Kijk ook op www.veenkoloniaalmuseum.nl

Turfschip