Kerstcadeau voor Historische Vereniging

"Het is geweldig nieuws!" Voorzitter Albert Kuper van de Historische Vereniging Westerbork is blij dat ’t Aole Gemientehoes voor de gemeenschap behouden blijft. "Zo kan hier bijvoorbeeld getrouwd blijven worden, net als voorheen in het oorspronkelijke Aole Gemientehoes. De nieuwe eigenaren doen hiermee recht aan de historie."

Albert Kuper, Historische Vereniging Westerbork

‘t Aole Gemientehoes in Westerbork is gekocht door twee investeerders uit het dorp. Lokale ondernemers David de Leeuw (Abdij de Westerburcht) en Sander Vos (Ierse Pub & Restaurant de Turfsteker) nemen het initiatief voor een nieuw horecaconcept, geïnspireerd op de keuken van Tel Aviv.

De Krant van Midden-Drenthe, dichterbij kan niet.

David de Leeuw, Sander Vos en Ramon Snippe van ’t Derkshoes.

‘t Aole Gemientehoes was sinds 2013 eigendom van zorgorganisatie ‘t  Derkshoes. Die verkocht het pand omdat de onderhoudskosten opliepen en er te weinig gebruik van het gebouw werd gemaakt. Verschillende verenigingen huurden ruimtes in het pand. De huurders zijn onlangs door ‘t Derkshoes ingelicht over de verkoop, vertelt Vos.

,,Onderdeel van het verkoopcontract was dat de verenigingen die nu nog gebruikmaken van ‘t Derkshoes onder dezelfde voorwaarden bij de deelnemende horecagelegenheden terecht kunnen”, stelt Vos.

De Historische Vereniging Westerbork heeft zich altijd hard gemaakt voor het behoud van het pand.

"We hebben er heel wat vrije uurtjes gewerkt om het  op te knappen," zegt voorzitter Albert Kuper. "Mooi dat het niet voor niets is geweest!"

Jacob Muller: "Als NVM - Qualis monumentenmakelaar uit Westerbork kijken wij met veel genoegen terug op het bijzondere en succesvolle verkoopproces van het markante rijksmonument in het centrum van Westerbork.

Waarbij het nadrukkelijk in de lijn van bedoelingen lag, dit karakteristieke pand een spil te laten blijven voor de Westerborker gemeenschap, en laagdrempelige toegankelijkheid het streven was."

Lees meer in: