Museum goed op weg geholpen

7 Mei 2014

Mede dankzij leden van onze historische vereniging heeft het Handkarrenmuseum in Zuidwolde  wat meer informatie ontvangen over een hondenkar uit Westerbork. Leden die hieraan hebben bijgedragen worden hartelijk bedankt. Aanvullende gegevens zijn nog steeds meer dan welkom, zoals blijkt uit de oproep van het museum. Hierbij de aangepaste tekst. die nu bij de kar in het museum staat vermeld:

Hondenkar
Deze kar is in bruikleen afgestaan en komt oorspronkelijk uit Westerbork. Er wordt naarstig gezocht naar achtergrondinformatie over de gebruiker en het gebruik van de kar.
Op de kar zit een bord met de naam van de voormalige eigenaar, J. Huijingh, en zijn adres Westerbork No. 3. Tot nu toe zijn er geen verdere gegevens bekend.
Het is een eenvoudige kar met vaste bak. Op de zijschotten zijn boven de wielen zijborden aangebracht. Er is een extra brede plank op het linker zijbord aangebracht waarop de karrenvoerder kan gaan zitten als alleen de hond de kar trekt.
De korte duwarmen zijn van rond staafstaal met aan het uiteinde een oog waarin de rondhouten duwkruk steun vindt.
De wagenpoot is samengesteld van plat staafstaal, evenals de steunen onder de lamoenstokken. Deze steunen dienen vermoedelijk om te voorkomen dat gewicht van de kar via de lamoenstokken en het hondentuig op de hond blijft drukken als hij is gaan liggen.
Het enkele veerpakket is op de as geklemd met een houten klos en een beugel om de as.

Hondenkar Westerbork