Nieuw-Balinge in de schijnwerpers

19 Maart 2014

In het nieuwe nummer van ons tijdschrift Fragmenten richten we ons speciaal op Nieuw-Balinge. Hieronder ziet u een deel van de tekst van de kernredactie, met daarin een uitdrukkelijke oproep. Onder het kopje Fragmenten ziet u binnenkort ook twee foto's van toen en nu.

Nieuw-Balinge in beeld.

Dit keer vragen wij even bijzondere aandacht voor Nieuw-Balinge. De ook tot de voormalige gemeente Westerbork behorende woonkern telt ongeveer 800 inwoners. Deze oorspronkelijke veenkolonie is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw aan de Middenraai. Het dorp telt van oudsher twee kerken, een Nederlands Hervormde - en een Christelijk Gereformeerde.

Albert Wielink, de enthousiaste voorzitter van de Vereniging van plaatselijk belang ‘De Vooruitgang’ over zijn dorp:
‘Hier doen wij alles met elkaar, samen ben je sterk. We doen dat onder het bekende motto van ons vroegere schoolhoofd meester Siebering: ‘Doe niets gescheiden wat samen kan’.
We zijn nu weer druk bezig met onze plannen voor het munitiedepot en ik kan je wel zeggen, dat we ons blijven inzetten voor een museum.’

De kernredactie van ‘Fragmenten’ is al geruime tijd van mening dat de historie van zo’n actieve gemeenschap als Nieuw-Balinge in ons tijdschrift tot op heden te weinig aandacht kreeg. Het is om die reden dat wij de inwoners, maar ook allen die zich bij dit dorp betrokken voelen, willen aanmoedigen om zelf de pen eens ter hand te nemen en een artikel voor ‘Fragmenten’ aan te leveren.

Het zou bovendien een goede zaak zijn, indien een vertegenwoordiger van Nieuw-Balinge zou willen toetreden tot het z.g.n. groot-redactieteam van ons tijdschrift. Men kan daartoe contact opnemen met de kernredactie.
Wij wensen u veel inspiratie!