Openhartig verhaal dochter oorlogsburgemeester

23 Oktober 2013

Op een indrukwekkende en druk bezochte ledenavond horen zo'n zeventig belangstellenden het historisch boeiende en persoonlijk aangrijpende verhaal van Lies Gualthérie van Weezel. Zij is de dochter van de burgemeester in oorlogstijd Jan Hendrik Adriaan Gualthérie van Weezel. Hij wordt in 1941 in Westerbork benoemd en komt in 1944 om het leven bij een noodlottig auto-ongeluk tussen Hooghalen en Zwiggelte. Naar hem is het centrale plein in Westerbork genoemd. Dochter Lies wordt in 1942 geboren en heeft haar vader nooit gekend.

Schrik

Centrale vraag bij de zoektocht naar haar vader: "Is-ie wel goed geweest?" Hij is tenslotte burgemeester tijdens de Duitse bezetting en er zijn in die tijd goede en foute burgemeesters. Lies Gualthérie van Weezel vertelt openhartig over haar worsteling bij haar speurtocht. Soms durft ze niet door te vragen, omdat ze bang is voor de mogelijk schokkende antwoorden. Vader en moeder spreken weinig over oorlogszaken, want hoe minder je weet, hoe minder je kunt verraden. Bovendien leeft moeder graag in heden en toekomst, dus zij kan op de vele vragen van dochter Lies geen antwoord geven. Lies heeft steun aan het feit dat haar vader van het Rode Kruis het Kruis van Verdienste heeft gekregen. Maar ze schrikt zich rot als ze hoort dat het Rode Kruis die onderscheiding geeft als goedmakertje, omdat die hulporganisatie in de oorlog te weinig zou hebben gedaan. Zou haar vader dan toch.......

Eindelijk duidelijkheid

Pas in 2002, bij het overlijden van haar moeder, komt via een oud-topambtenaar een belangrijk document boven tafel. Daarin schrijft burgemeester Gualthérie van Weezel dat hij zijn positie als burgemeester onhoudbaar acht als hij mensen moet uitzenden naar Duitsland, mensen moet arresteren die strafrechterlijk niet in overtreding zijn, of als de Weerbaarheidsafdeling (WA) van de NSB wordt bewapend. Hieruit blijkt zwart op wit dat de oorlogsburgemeester niet heulde met de Duitsers. Lies vindt het jammer dat ze haar moeder deze brief nooit heeft kunnen laten zien.

Lies Gualthérie van Weezel laat vrolijke filmpjes uit het familie-archief zien en voelt nog steeds een bijzondere band met Westerbork. Zeker als zij van de voormalige burgemeesterswoning, waar nu een huisarts woont, via het Van Weezelplein naar 't Aole Gemientehoes wandelt. Zij wijst erop dat Westerbork in de oorlog een gewoon dorp als alle andere is, en pas later vanwege het doorgangskamp die beladen naam krijgt. Haar vader wil in de oorlogsjaren een gemeentelijke dependance in het kamp krijgen, om erachter te komen wat er precies gebeurt, maar dat is niet gelukt.

Opgeheven vingertje

Uiteindelijk is Lies trots op haar vader als krachtig maar ook menselijk bestuurder, die genoot van het buitenleven in Drenthe. Zij waardeert mensen die zich ergens in laten betrekken en ook handelen, in plaats van met een opgeheven vingertje aan de kant blijven staan.

Na een artikel in ons tijdschrift Fragmenten over de cruciale brief van haar vader is Lies Gualthérie van Weezel lid van onze historische vereniging geworden. Zij belooft haar persoonlijke verhaal speciaal voor Fragmenten te zullen opschrijven. Het zal in een van de volgende edities verschijnen. Als dank voor deze mooie avond krijgt zij van onze voorzitter Albert Kuper ons boek 'Het Dorp' over de geschiedenis van Westerbork.

Afbeelding

Hieronder treft u nog de oorspronkelijke uitnodiging voor de avond aan. Dank aan degenen die gekomen zijn. Wegblijvers hebben echt iets gemist, maar beleven hopelijk genoegen aan het verslag. Bezoek vooral de verenigingsavonden. Ze houden onze vereniging levend en u kunt ook bestuursleden benaderen met vragen en wensen. Graag tot ziens!

De nieuwe Fragmenten is uit met boeiende verhalen en mooie foto's. Onder het kopje 'Fragmenten' meer hierover.

Bovendien nodigt het bestuur van de Historische Vereniging Gemeente Westerbork u uit voor een interessante ledenavond op:

WOENSDAG 16 oktober 2013

Mevrouw Lies Gualthérie van Weezel verzorgt een lezing met als thema:

OP ZOEK NAAR HET DORP
WAAR IK GEBOREN BEN

Lies Gualthérie van Weezel is geboren in 1942.
Zij is de dochter van oud burgemeester Gualthérie van Weezel. Een man die veel voor het dorp heeft betekend.

Wij rekenen op uw komst.

Komt allen

Woensdag 16 oktober – Zalencentrum Meursinge