Fragmenten - vervolg -

Van de redactie december 2016

De drijfjacht als oudjaartraditie (E.J. Bussemaker)

In de jaren vijftig was jaarlijks op Oudejaarsdag de "driefjacht" rondom Garminge en Bruntinge een spannende happening, waaraan een aantal plaatseliijke boeren en ook jongere jongens graag deelnamen. Een vast groepje jagers uit de omgeving had dan ook zo'n twaalf à vijftien drijvers nodig voor het systematisch opjagen van het wild. voor de meedoende jagers en drijvers werd het altiijd een zeer gezellige dag, die naast heerlijke snert tussen de middag, steevast werd afgesloten met een tot de verbeelding sprekende bijeenkomst in café De Roos in Balinge.

Melkboer, een uitstervend beroep (A. Kok)

Henk Jager is gestopt. Daarmee is het vertrouwde beeld van zijn melkwagen uit de straten van Westerbork verdwenen. Zijn luide toeter klinkt niet meer. Ook zullen we niet meer vrijdagavond laat in het donker op de Halerweg de twee achterlichten van zijn wagen tegenkomen. We zullen dan niet meer zeggen: "Henk is nog laat aan het werk!" Na veertig jaar is er een einde gekomen aan de carrière van deze melkboer. En om zijn woorden aan te halen: "Melkboer:het beroep is al lang niet meer hoe het vroeger was. De traditionele melkboer krijen we niet meer terug".

Wilt u meer lezen?

Word dan lid van de Historische Vereniging Gemeente Westerbork, waardoor u gelijktijdig abonnee wordt op het blad "Fragmenten, of koop een los exemplaar van "Fragmenten" bij de Bruna in Westerbork.

Van de redactie september 2016

Afbeelding

De Brinklaan (vroeger en nu)

De familie Mager vestigde zich in 1947 in Westerbork, waar Henk Mager begon als opvolger van de dierenarts Homme van Zwol. Aanvankelijk nam het jonge echtpaar Mager zijn intrek in het huis aan de Zandhoeklaan, dat gebouwd was voor dierenarts Pijbes. De praktijk groeide snel en Mager had het zeer naar zijn zin. In 1957 liet de familie het huis "De Bonhof" bouwen, hier rechts op de foto.

Het 2e huis links s duidelijk nog in aanbouw. Tijdens zijn ambstperiode heeft Burgemeester Liever daar met zijn gezin gewoond. Het totaal aantal huizen aan de Brinklaan was in die tijd nog zeer beperkt.

De huidige situatie: De Bonhof is door de uitbreiding van huizen aan de Binklaan nu niet meer zichtbaar, en bevindt zich nu eigenlijk aan de Hoflaan.

Het huis aan de linkerzijde staat precies op de hoek van de Brinklaan en de Torenlaan. Aan de zijde van de Torenlaan was een uitbouw van het hoekpand  in gebruik als postkantoor. De postkantoorhouder was de heer Wubbena, die samen met zijn gezin dit huis bewoonde. In het midden van zijn bouwwerkzaamheden waar te nemen. Het bestaande pand is onlangs afgebroken en maakt plaats voor een nieuwe woning.

(Bronnen: Inge van der Sluis, Veearts Mager, Fragmenten 2008-01)

Nieuwe Fragmenten
Het nummer ligt bij onze leden in huis en bij de Bruna Westerbork, maar hierbij ook een kijkje in de...